Winglet Nedir, Ne İşe Yarar?


Winglet meselesine geçmeden önce uçakların nasıl havalanabildiğine ve kanadın yapısına bakalım...

Kanadın yapısına baktığımızda üst tarafın daha engebeli, alt tarafın ise düz bir yapıda olduğunu görürüz. İşte burada devreye "Bernoulli İlkesi" giriyor. Bu ilkeye göre; bir yüzeyden akan akışkanın hızı arttıkça yüzeyi etkileyen basınç azalmaktadır.

Uçağın motorları yardımıyla ileri itilmesiyle birlikte kanadın ön tarafından çarpan hava, kanadın altından ve üstünden geçmek üzere ikiye ayrılır. Aynı anda kanadın yüzey alanına giren ve ikiye ayrılan bu hava yine aynı anda kanadın arka tarafından kanadı terk eder. Ancak burada daha engebeli bir yapıya sahip olan kanadın üst tarafından geçen hava daha uzun bir yol katettiği için daha hızlı olmak durumundadır. Böylece hızı artan hava kanat yüzeyi üzerindeki basıncı azaltır. Sonuç olarak kanadın alt ve üstünde meydana gelen basınç farkı sayesinde uçak havalanır.

Wingletin (kıvrık kanat) görevi nedir?

Yukarıda bahsettiğimiz kanat üzerindeki hava akışının, kanadın uçlarına doğru düzensizleşmesi ve kanadın tam randımanla kullanılamaması nedeniyle basit ama gayet faydalı olan winglet teknolojisi keşfedilmiştir. Bu sayede kanadın ucunda meydana gelen ve kanadın verimliliğini düşüren düzensiz hava hareketleri önlenmiş, kanadın 100% verimlilikle kullanılması sağlanmıştır.

Düz kanat ucu ile kıvrık kanat ucu arasındaki vorteks farkı

Winglet (kıvrık kanat) teknolojisi ile havayollarının maliyetleri belli oranda azalmıştır. Yapılan araştırmalara göre yeni nesil Boeing 737 uçaklarının menzili winglet sayesinde yaklaşık 240 km artmıştır.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Fonetik Alfabe

Uluslararası Uzay İstasyonu (UUİ)